top of page
  • szudejkomichal

Cole Nussbaumer Knaflic - Storytelling with you - recenzja

Zaktualizowano: 10 maj 2023


W ostatnim czasie moja domowa biblioteczka powiększyła się o najnowszą publikację Cole Nussbaumer Knaflic: "Storytelling with you". Każdemu, kto choć trochę zagłębił się w zagadnienie storytellingu opartego na danych, nazwisko autorki i sama seria "Storytelling with data, (SWD)" nie powinny być obce. Ja, kiedy tylko dowiedziałem się o nowym wydawnictwie z tego cyklu, niezwłocznie po nie sięgnąłem. W niniejszym poście chciałbym podzielić się refleksjami świeżo po lekturze.


W najnowszej książce autorka w mniejszym niż dotąd stopniu skupia się na aspekcie technicznym budowania opowieści, w tym tworzenia i ulepszania skutecznych wizualizacji. Zamiast tego, całą uwagę poświęca roli, jaką pełnimy my, storytellerzy w wzbudzeniu i utrzymaniu atencji audytorium aż do momentu przekazania mu naszej rekomendacji. A być może i podjęcia przez to audytorium sugerowanej przez nas decyzji.


Dla kogo jest moim zdaniem ta książka?

Po pierwsze uświadommy sobie jeden fakt. W większości przypadków, nasza prezentacja to kulminacja wcześniej wykonanej pracy. To jest jedna godzina (a często mniej) za którą "stoi" wiele godzin, dni lub miesięcy pracy naszej czy naszego zespołu. Ta jedna godzina może "położyć" najlepszy nawet projekt. Warto zrobić wszystko co możliwe, dokonać każdej możliwej inwestycji, aby tej szansy nie zmarnować.


Zdolność skutecznego przekazania wyników analizy, tj. storytellingu oceniam jako jedną z najbardziej pożądanych umiejętności nowoczesnego działu FP&A. Na równi z jeśli nie powyżej umiejętności technicznych (w tym obsługi Excela :) )


A teraz teraz odpowiedzmy sobie na takie pytania:

  • Czy kiedykolwiek utraciliśmy kontrolę nad prezentacją wskutek rozwinięcia się dyskusji nie (do końca) zgodnie z naszymi intencjami?

  • Czy kiedykolwiek dostaliśmy pytanie, które zbiło nas z tropu i wpłynęło na dalszą część naszej prezentacji?

  • Czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się, czy po tej naszej prezentacji podjęte są (postulowane przez nas) działania?

Oczywiście, to nie będzie tak, że jak przeczytamy tę książkę (czy nawet całą serię SWD), to już nigdy tego typu problemów nie doświadczymy. Doświadczymy na pewno, ale rzadziej.

W najnowszej publikacji, autorka pokazuje jak zbudować, rozwinąć i sprawnie "dostarczyć" opowieść. Bazuje tu na swoim własnym przykładzie - introwertyka który stał się rozchwytywaną prezenterką. Pokazuje jak sprawić, żeby ludzie chcieli słuchać i odpowiadać.


Co znajdziemy w książce?

Książka jest podzielona na 12 rozdziałów, każdy z których to kolejny krok w budowaniu opowieści. Autorka dzieli się z czytelnikami przydatnymi narzędziami. Należy do nich "Big Idea worksheet", checklista do zdefiniowania publiczności czy porady odnośnie dostosowania wystąpienia do środowiska wirtualnego. W bardzo przystępny, skuteczny sposób przekazywana jest wiedza, którą niemalże natychmiast możemy aplikować w praktyce. Jest to przy tym zrealizowane w uporządkowany, logiczny sposób. Być może dla niektórych nawet inspirujący. Co ważne, porady zawarte w publikacji są w mojej ocenie odpowiednie również dla prezentacji w mniejszym stopniu bazujących na danych (w odróżnieniu do wcześniejszych publikacji autorki gdzie ten aspekt był zdecydowanie bardziej uwypuklony).

"Storytelling with you" jest pozycją odpowiednią zarówno dla doświadczonych jak i początkujących storytellerów. Na pewno będzie przydatna dla osób, dla których prezentacje oparte na danych stanowią lub będą wkrótce stanowić chleb dnia codziennego.


Reasumując, szczerze polecam tę i inne publikacje z serii SWD. Sięgam i sięgałem do nich wielokrotnie w ubiegłych latach. Z najnowszą książką nie będzie inaczej.


Uwaga: nie posiadam jakichkolwiek relacji komercyjnych z wydawcami i autorami książki - jest to moja prywatna, profesjonalna recenzja:).

21 wyświetleń0 komentarzy

Comments


bottom of page